Mål, sätt mål. Men håll dig borta från ”inte mål”.

Jag får alltid lite ”prestationsångest” när jag tänker på att sätta mål. Jag har haft svårt att fullfölja eller få till mål som jag satt. När jag inte klarar ett mål så blir jag hård mot mig själv och deppig. Äntligen finns knepet att komma runt och få till mål på ett positivt sätt.

Jag lyssnade på ”effektiv stresshantering” med Dan Hasson och han pratar om att en del i att vara i balans är att sätta mål. Det har gjorts studier bl.a med träningsmål som visar att dom som sätter mål, men inte uppnår dom mår i princip lika bra som dom som sätter mål och når dom.
Han pratar om att processen att sätta ett mål och ha det i fokus att klara gör välmening inombords. Precis som återhämtning så behöver målet vara för DIG! Bara för DIG!

När man sätter ett mål så pratar han om att det viktigt är att fokusera på vad du vill. vart vill du? vad vill du uppnå? Hur vill du känna? vad vill du få ut av det?
Här kommer en så viktigt sak i allt detta, vi är många som tenderar att tänka vad vi inte vill när vi sätter ett mål. ”Jag vill inte äta godis”, jag vill inte sitta i soffan”, ”Jag vill inte jobba kvar här”. Det som har visats i vetenskapliga studier är att hjärnan kan inte ta till sig ordet ”inte”, man säger att hjärnan tar information i bilder.
Testa: Kan du rita en bild som inte har en hund.

Så alltså om vi tar ett klassiskt exempel nu i januari.
MÅL: Jag vill inte äta godis.
Vad som händer när jag sätter det målet är att hjärnan plockar bort ”inte”.. och vad är kvar?! Jag vill … äta godis. Så vad som händer är att då att, ja man tänker på att äta godis… och titta där du, ganska många av oss kan nog känna igen sig i den!
Så hur skulle målet kunna se ut istället? Ja, man måste fundera på vad man vill.. vad vill jag åstadkomma? Vad önskar jag känna/må?

Frågor att ställa för att komma framåt mot ditt mål:
Vad vill jag får jag av att ta bort godis från min vardag? Hur kommer jag må av det? Hur kommer jag känna av det? etc.. Så när jag snurrat runt frågor och frågat mig själv några extra gånger vad jag får ut av det. så kan mitt mål bli så här istället:

MÅL: Jag vill vara godisfri

Givetvis kan detta mål se väldigt olika ut beroende på varför det är viktigt för just dig. Precis som i återhämtning så behöver man hitta det som passar för mig.

Och du, skriv ner ditt mål.
smart

Annonser

2 reaktioner till “Mål, sätt mål. Men håll dig borta från ”inte mål”.”

  1. Vilket bra och inspirerande inlägg.
    Jag har skrivit ett inlägg som berör samma område https://brasamtal.com/2019/01/06/ma-bra-av-dina-mal/
    Du ger väldigt bra exempel som på ett tydligt sätt förklarar hur man ska försöka sätta sina mål, frågor man kan ställa sig och hur man undviker vanliga fallgropar. Blir inspirerad av hur du förmedlar vetenskap kring målsättning på ett enkelt och tydligt sätt. Tack för inspirerande läsning. Ska bli kul att följa dina tankar, tips och idéer!

    Gillad av 1 person

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s